Det hade varit snyggt att bli utelåst i ovädret

Gårdagsnatten hade kunnat sluta i en katastrof. Ovädret vrålade som bäst när jag klev ur taxin och sprang de sista stegen mot porten. Väl framme ser jag att kod-dosan till porten lyser rött. Mycket konstigt. Och när jag börjar knappa in portkoden (med regnet forsande i ansiktet) händer – ingenting.

Helvete.

Kodlåset hade gått i baklås – och själva nyckeln hade jag förstås inte med mig. Något geni i brf:en har ju sett till att hemnyckeln inte längre passar i porten.

What to do. Det fanns två alternativ. 1. Sova i bilen eller 2. köra många mil ut till pappa och sova. När jag som bäst funderade över mina alternativ, kom en granne plötsligt och öppnade dörren. Hon hade hört mina desperata ryck i ytterdörren. Phew.

I natt avslutar jag mitt femdagaspass a 50 h.

Det kommer att bli så välbehövligt med lite ledighet. På schemat står en tur till landet, bröllop, spelning med Winnerbäck och – s ö m n.

Islänningen Jóhann Jóhannsson. Galet vad mycket bra musik som kommer från den där lilla ön.

