En vecka.

Växlingskontor i Riga

Puh.

Första veckan på SvD är precis till ända. Jag hann knappt komma in genom dörren förrän jag blev utskickad på en utrikes jobbresa – antagligen var de väldigt angelägna om att bli av med mig. Jobbet går i morgon i Näringsliv och det har varit tre hektiska dagar fram till deadlinen för några minuter sedan. Sammanfattningsvis blev det tre dagar med alldeles för lite sömn, alldeles för mycket promenerande på kullersten i Converse, alldeles för mycket intag av rejält onyttig mat (och godis) och alldeles för mycket jobb med att rycka ur sladdar i hotellfoajén för att kunna skicka hem bilder. Fungerande trådlöst nätverk kunde man tydligen bara drömma om.

Extra roligt var ju dessutom att reportern och jag gick i samma journalistklass – när jag var inne på den banan en gång i tiden. Skönt att resa och jobba med någon som det bara funkar så självklart med direkt.

Under resans gång hade jag en plan om att hinna göra ut alla bilder igår kväll, för att i lugn och ro kunna göra några sista småjusteringar när jag var tillbaka på tidningen. Men efter att jag hade somnat tre gånger framför datorn – insåg jag att det var ett kört projekt – särskilt eftersom jag hade en plan om att gå upp riktigt tidigt och ta en bild som jag kände behövdes för reportaget – men som jag inte hunnit ta på grund av vårt späckade schema.

Den sistnämnda bilden fick jag i alla fall. Inte utan lite krångel, lite ångest, lite ”hoppas jag inte blir mördad av maffian”, och en lite lång taxiresa i rusningstrafik. Men det var det helt klart värt.

Bild: Jobbet som gick i dagens SvD, från ett växlingskontor i – Riga. Ja, det är alltså där vi varit.

