Gnäll kontra otur.

Det påstås att jag gnäller. Jag vill härmed å det bestämdaste påpeka att det inte handlar om gnäll – utan om ren och skär otur!

Till exempel skulle jag hem från stan med bilen sent igår. När jag ska passera Liljeholmsbron vid Hornstull ska det plötsligt bli broöppning. Mitt i vintern. Och givetvis gör kylan att det blir något knas på broeländet – så den inte stänger sig ordentligt. Och där sitter vi i våra bilar. På bron. Och kan givetvis inte ta oss någonstans. Och efter ett tag på tomgång börjar jag bli orolig att både jycken och jag ska bli totalt koloxidförgiftade och stänger av motorn och fryser i stället.
Nåväl. En bra stund senare kommer jag i alla fall hem och tycker att en kvällsmacka är en bra idé och tar ut en jätteburk med keso ur kylen. Den slinter jag med och den åker i golvet. Samtidigt får jag ett sms från Leijon om att jag tydligen ”…bara har lite svårt att se det positiva i tillvaron”. Tro mig. Jag har jävligt svårt att se det positiva i tillvaron när jag vadar i en decimeter keso. Som tur är kommer hundarna till undsättning och städar så fint. Tre sekunder senare spyr hunden i storlek L upp eländet.
Men hys hopp. Idag parkerade jag min bil olagligt hela dagen utan att få en p-bot. Sedan kom jag hem och tappade två glas i golvet så att jag fick glassplitter över hela köket. Glas eller keso. Det är tydligen bara att välja.

Idag har jag plåtat mat hela dagen. Och stått i konstiga ställningar och har ont överallt. (Nej, inte gnälla var det ju.) Men det är inte utan att jag saknar Jureks mästerligheter, kloka ord och finurligheter från min tid på Svenskan. Han är trots allt kingen när det kommer till att plåta mat. (Och det mesta annat också för den delen.)

Bild: Inga jobb jag har gjort på sistone har publicerats ännu, så det blir en från i höstas i stället.

