Bilfan.

Min bästa kollega är lätt bilen, Suggan 2. Hon tar mig överallt jag vill och transporterar mina prylar åt mig så snällt.
Världens bästa fotoassistent kort sagt.

Det är vinter nu. Många kallstarter och korta jobbkörningar drar ju inte ovanligt ut bilens batteri. Så när jag i förrgår kom ut till en stendöd bil, alltså så stendöd att inte ens nyckelns fjärrkontroll gav någon reaktion, så tyckte jag såklart att det hela var lite jobbigt. Men blev knappast förvånad.

Jag var på väg till ett jobb, så det blev till att ta taxi i all hast och sedan väl hemkommen var det dags för hela proceduren med startkablar och sedan inköp av nytt batteri.
Frid och fröjd! Bilen gick igen!

Dagen efter, igår alltså, blev jag snabbt inringd på ett jobb och jag jäktar ut med andan i halsen. På väg till bilen tänker jag att ”det i alla fall var en ryslig tur att allt ordnade sig med bilen igår” och vilken TUR att jag nu har en bil med sprillans batteri. Ingen mer oro på ett tag.

Lättnaden tar abrupt slut när jag trycker på nyckelns fjärrkontroll – och reaktionen från bilen är: ingen.
Den är stendöd. Idag igen.
Förutom paniken att jag faktiskt är på väg till ett brådskande jobb (det blev taxi igen) så kändes det ju också sådär, med tanke på vad helskotta för fel det nu rörde sig om. Någon skit i bilen drog ström. Som helt klart inte borde göra det.

I taxin skrev jag på Facebook om mitt bilelände – och jag fick en drös med förslag på vad det kunde röra sig om. Alla som någon gång ägt en bil verkade ha en teori om vad det kunde röra sig om. Och jag blev inte ett dugg lugnare av ord såsom ”laddningsregulator”, ”generatorn”, ”kolbryggan” och gud vet vad.

Dagen avslutades med ny vända med igångdragning med startkablar – men en färd till verkstaden efteråt denna gång och avvinkning och ”god jul” till bilen.
Suck. Bilar…

Nu hävdar verkstaden i alla fall att den ska vara återställd. Något relä till stolsvärmaren hade löpt amok säger de.
Tack och tack. Jag får hämta hem kollegan på måndag.

Och nu är det tydligen jul och helgdagar igen.
Tänker använda tiden till att göra så lite som det bara är möjligt – och att ägna en mängd timmar till mina nyinköpta dvd-boxar med House! Tre säsonger är inhandlade – vilket borde bli en sisådär 50 avsnitt. Hoppas att det blir riktigt dåligt väder 😉

