Var e brudarna? (Igen.)

Nomineringarna till Årets bild har kommit – de finns här – och ett sjukt stort grattis till alla nominerade. Både de jag känner och inte känner. Det ska bli så himla roligt att se alla bilder och grymma rep i mars. Brukar alltid tycka att det är en sådan vitaminingektion att få se så mycket grymt material!

På något sätt är det ändå helt absurt och också rätt konstigt att det inte är fler brudar nominerade.
Just den frågan känns som så suuuuuperkänslig och en diskussion som ingen riktigt vill ta. Men allvarligt. Det är ju inte klokt. Så som nomineringslistan ser ut – ser ju könsfördelningen i branschen inte ut. Var tar alla vägen när det är dags att sortera ut årets tävlingsbilder? Jag TYCKER att det är så märkligt. Och det borde diskuteras.

Är brudar mindre benägna att tävla? Eller är de mindre benägna att göra projekt och reportage med tävlingar som mål? Är det den klassiska kvinnofällan att vissa kvinnliga fotografer inte kan sätta så mycket extra tid som behövs till projekt – på grund av barn etc? Eller är man mer självkritisk och refuserar bilder själv? Eller skickas samma fotografer från olika tidningar ständigt på vissa typer av jobb?

Det sistnämnda är lite intressant – ser jag tillbaka på förra årets stora internationella nyhetshändelser – så kan jag på rak arm bara räkna upp manliga fotografer på dessa… Det kan vara en slump. Men det är ändå intressant.

Men:
Nästa år tror jag på Linda Forsell och det här projektet. Någon får gärna nominera dem till Stora Journalistpriset också. Så inihelvete grymt och bra är det.

Ps. Lars Dareberg intervjuar de nominerade på sin blogg! Svinkul ju! (Och jag är helt chockad över att det över huvud taget går att plåta med vänster öga. Tydligen går det väldigt bra!)

