Jag vet att det är nördigt – men alltså…

Ålrajt. Här kommer höjden av i-landsproblem, men det har stört mig så länge.
Det verkar nämligen som om jag har fått en ny ”förstakamera”… Jag bytte ju ut min reservkamera – en d300s mot en d700 (samma sensor som D3:an) och jag har ju alltid hävdat att jag trivs att jobba med min stora 3:a… MEN det är en detalj som har stört mig så förbannat så himla länge. Nämligen att om man som jag (och många andra fotografer) har skärpan på tummen så NÅR jag inte riktigt hela vägen fram! Jag har liksom omedvetet börjat flytta hela handen så att jag greppar kameran rätt mycket på sidan av greppet – och inte ordentligt OM hela sidan. Detta funkar ju bra när man bär upp hela kamerans vikt på vänsterhanden – men om man ibland behöver hålla en blixt i ena handen så är det ju lögn i h-vete att nå.

TIll saken är att jag inte ens har särskilt små tjejhänder. Det finns inte ens flera knappar att välja mellan utan – når man inte – så når man inte.

Så skaffade jag ju D700:an. Som har en knapp som jag når. Rätt perfekt faktiskt. Och till vardagliga porträttjobb etc behöver jag ju rätt sällan ; ) samma serietagningshastighet som D3:an… vilket lett till att jag numera allt som oftast väljer att jobba med just 700:an.

Störigt! För D3s ser ju lika dan ut på knapparna som D3:an. Hallå Nikon! Ni har ett problem här! Alla fotografer är inte jättekarlar med gigantiska murarhänder.
Typ.

D3:an alltså… såsom jag når när jag håller greppet med fingerspetsarna ända in mot kameran:

Och så hur 700:an ser ut:

Kan man inte få specialbeställa sin kamera så att den passar ens händer? Kom igen Nikon!

