Workshop dag 1.

Det gick inte att undgå känna sig nästan lite andaktsfull de första minuterna på workshopen. Där var ju Mary Ellen Mark, den stora, stora fotografen som tagit så många både historiska och berömda bilder.

Dagen skulle inledas med portfoliovisning, och efter att ha sett en helt fantastik inledande porträttserie – fick jag nästan magont inför att visa mina egna rep.

Men det otroliga är hur jordnära och avslappnad Mary Ellen Mark är. Båda fötterna på jorden men med en syrlig och vass humor. Och. Med ett uppenbart ogillande av barn. Det var ett återkommande tema. Hon berättade bland annat om en skräckfylld flygresa då hon stod inför faktumet att behöva sitta bredvid en otyglad rackarunge på en lång flygning.

Något jag bland mycket annat tar till mig från dagen är när pratade om det värsta som kan slå en fotograf – nämligen känslan ”jag har den”. Något som inte minst kan hända då man har tillgång till digitalkamerans display. Att det är en känsla som får fotografen att lägga av – och därmed kanske missar det mest fantastiska bilderna. Att ha bilden – är inget man ens kan ana innan man ser bilderna i stor storlek.

Och – det gick fint att visa bilderna för henne! Fick så fina ord om mina rep. Nästan så att jag hade önskat att hon varit strängare – men jag fick ändå några nyttiga ord med mig till mitt reportage jag jobbar med som en ”stickning”. Det är verkligen synd att jag inte har möjlighet att jobba på det under veckan med workshopen…

Och jag undrar vad hon har fått för bild av mig egentligen. 🙂 När hon var klar pekade hon på mig med ett långt pekfinger och kikade bakom glasögonen och sa ”Oh yes, your’e a gypsy I can tell! With that two jack russel terriers…

Nu är det bara att spotta i nävarna och ge sig ut och lösa uppgifterna inför morgondagen…

Mona här till höger i bild visade en helt fantastisk portfolio som jag blev helt förälskad i! Kolla in hennes hemsida här:

