Vanlig måndag.

Workshopen är över. När jag vaknade i dag på måndagsmorgonen kände jag mig nästan som överkörd. Eller som att man har varit ute och festat en hel natt. Det har helt klart varit en vecka med galet många intryck och det kommer nog ta ett tag att smälta allt.

På gårdagens lecture, när Mary Ellen presenterades med orden ”…en av världens bästa fotografer”… var det kanske som det faktiskt gick upp för en vad man hade varit med om.

För trots att hon just är en av världens bästa fotografer – har hon kommit hit, till lilla Sverige, och ägnat en vecka åt oss, med fullt intresse och engagemang! Jag är fortfarande nästan tagen av med vilket engagemang hon har gått in för våra bilder. Och när någon i gruppen har tagit en bild med en iphone – så lägger hon ingen värdering i det – utan ser det för vad det är – en bild.

Hon är helt klart en kvinna med starka åsikter. Oavsett om det gäller barn eller katter. Hundar går däremot bra. Mycket bra. Samma sak gäller när hon pratar om exempelvis andra fotografer som hon anser har stulit bildidéer från andra – då skräder hon inte orden.

Och bara Mary Ellen som upplevelse är något fantastiskt. Hur hon traskar runt i sina stora, ibland oknäppta träskoliknande skor och med sitt långa svarta hår i två strama flätor. Och hela tiden drickandes coca cola light.

Jag tar mer och mer till mig hennes tankar om de episka bilderna. Att transportbilder – som inte klarar sig utan sitt reportage är något man rätt ofta kan vara utan.

Tillbaka till verkligheten nu då.
Tror att jag börjar med att ta tag i alla oskickade fakturor och sedan måste jag göra något drastiskt åt mitt hem som totalt förfallit under veckan.

Lek med gatufoto på Gröna Lund. En lite kul idé – men bilderna måste bli sju resor bättre för att det ska fungera…

