Älvkarleby.

Igår åkte jag och en reporter till Älvkarleby, för att träffa Mia och hennes dotter Maja.
För nio år sedan fick Mia reda på att hon var gravid – när hon redan var i sjunde månaden. Hon hade kämpat med milslånga promenader och situps för att gå ner i vikt – men mådde fruktansvärt dåligt – och läkarna hittade till en början inget fel på henne. Men i stället var det Maja, nu nio år som var på väg!
Rätt fantastisk historia såhär i efterhand – och Maja är en riktigt grym och tuff liten tjej. Hästtjej förstås också.

När vi var på väg till Älvkarleby för att träffa dem – ville jag sätta mig in i jobbet, hade bara fått en ytterst kort förklaring om vad det handlade om dagen innan. ”Kvinna fick veta att hon var gravid i sjunde månaden”, var i princip det jag hade uppfattat.

– Är barnet fött ännu? frågade jag reportern.
– Det hoppas jag verkligen, hon blev gravid för nio år sedan!

😀

