Ur arkivet: Anna Forsby.

Jag undrar om inte det här var ett av mina allra första jobb på SvD sommaren 2009. Forskaren Anna Forsby utvecklar metoder för att testa hur preparat irriterar våra ögon – UTAN att man behöver använda sig av djurförsök. Det hela är ett ämne som ligger mig själv varmt om hjärtat – så jag ville fotografera henne som en ”djurens riddare”.

Direkt på plats och efter lite (rätt mycket) stök lyckades jag ordna fram en kanin från en 4H-gård att ha som rekvisita. Dock var kaninen varken särskilt kelig eller fotogenique utan mer vild än tam. Och rymningsbenägen. Så det blev att hålla kaninen hårt – och fota fort!



Vill du veta mer om forskning utan djurförsök finns en mängd info på stiftelsen Forska Utan Djurförsöks hemsida. De ger stöd åt forskare som bland annat Anna Forsby och har ett 90-konto och är givetvis beroende av bidrag och donationer för sin verksamhet.

